Do’s

  • Neem tussen twee werkgevers even een rustpauze om letterlijk op adem te komen. In die periode kunt u hernieuwde energie opdoen en u bezinnen op uw volgende stap.
  • Wees eerlijk en vertel op een zakelijke manier wat er gebeurd is. Emoties zouden iets kunnen zeggen over dat u nog niet helemaal stabiel bent of dat u erg gevoelig reageert op dit soort situaties.
  • Blijf er positief instaan. U kunt vertellen hoe vervelend het is, maar belicht ook de kans die dit weer met zich meebrengt. Niet iedere verandering betekent een verslechtering. Wanneer u ondanks deze (mogelijk) vervelende situatie, positieve punten blijft zien, zal uw gesprekspartner alleen maar waardering voor u hebben.
  • Besteed er in het gesprek niet meer tijd aan dan nodig. U zit daar om over je toekomst te praten en niet over het verleden. Als uw gesprekspartner er meer over wil weten, dan zou u kunnen uitwijden. Zeg dat u dit meeneemt als ervaring en sla de brug naar de toekomstige werkgever door te vragen hoe zij ervoor staan. Dit is een positieve benadering en erg assertief.

Don’ts

  • Draai niet om de hete brij heen met een verzonnen verhaal. Over het algemeen zult u zich dan erg ongemakkelijk voelen. Zeker als u niet weet welke vragen erover gesteld worden. Wanneer u door de mand valt, bent u veel verder van huis.
  • Laat emoties zoveel mogelijk buiten beschouwing. Uw gesprekspartner kent u niet en zal zich daar ongemakkelijk bij voelen. Daarnaast zou uw gesprekspartner verkeerde conclusies kunnen trekken.
  • Geef geen enkele partij de schuld van de ontstane situatie. Blijf bij het feit wat er gebeurd is en ga niemand de zwarte piet toespelen.
  • Pas op dat u deze negatieve ervaring niet doorzet naar de toekomstige werkgever, door te zeggen: “Als jullie er ook slecht voorstaan, dan wens ik hier niet te werken”. Dit soort opmerkingen geeft dat aan dat u moeilijk met lastige situaties omgaat.