U wilt uw werk goed doen (prestatiegerichtheid)

Succesvolle ondernemers zijn gedreven om hun werk goed te doen. Zij hebben ‘ondernemersvuur’. Als dat nodig is, gaan zij de strijd met anderen aan. Maar er zijn ook mensen die denken: ‘dat kan ik niet. Dat is onmogelijk’. Daarmee geven ze eigenlijk al op.

Hoe wordt u meer gedreven? Dat doet u door duidelijke doelen te stellen. Zo realiseert u meer. Maak uw doelen altijd ‘SMART’: specifiek, meetbaar, actiegericht, realistisch en tijdsgebonden. De volgende tips helpen u verder op weg:

  • Ontwikkel een visie. Want ondernemen zonder visie is als een camera zonder focus. U hebt wel beeld, maar niet scherp!
  • Maak uw doel helder en concreet. Dan weten anderen ook waar u precies heen wilt.
  • Deel uw visie, uw einddoel met anderen. Begrijpen zij wat u precies wilt bereiken?
  • Deel uw doel op in kleine stappen. Of liever: in kleine successen die makkelijk te bereiken zijn.
  • Begin met het einde voor ogen.
  • Vier uw successen. Zodat u blijft geloven dat u uw einddoel bereikt.
  • Leer van uw fouten. Zodat u de volgende stap beter doet.
  • Ondernemen is vooral een kwestie van doen. Bedenk ondertussen hoe iets beter kan. Juist door te doen, leert u ondernemen!

U werkt graag zelfstandig (zelfstandigheid)

Succesvolle ondernemers nemen eigen beslissingen. Zij lossen zelf hun problemen op. En zij zorgen ervoor dat de klant tevreden is met het werk dat zij doen.

Wilt u zelfstandig werken? Dan moet u goed besluiten kunnen nemen. Dat is niet altijd makkelijk. Deze stappen kunnen u helpen:

  1. Analyseer het probleem.
  2. Verzamel alternatieven.
  3. Evalueer deze alternatieven.
  4. Maak een keuze.
  5. Bepaal of u de juiste keuze gemaakt hebt.

U weet wat u wilt (dominantie)

Succesvolle ondernemers weten wat ze willen. Zij weten ook hoe ze anderen kunnen beïnvloeden om hun eigen doelen te bereiken. Daarbij gaan ze er vanuit dat anderen naar hun luisteren.

Let op: ‘de baas zijn’ is iets anders dan ‘de baas spelen’. Als ondernemer bent u de baas. Dat verwachten anderen ook. Soms moet u dit laten zien. Leg anderen uit waarom u iets wil. En hoe zij u daarbij kunnen helpen. De kans is dan groter dat ze u helpen.

U richt zich op anderen (sociale oriëntatie)

Succesvolle ondernemers leggen makkelijk contact. Ze begrijpen dat u anderen nodig hebt om uw ideeën uit te voeren. Vindt u het moeilijk om ‘het ijs te breken’? Dan kunt u proberen een grapje te maken. Maar een praatje over het weer of verkeer is natuurlijk ook altijd een goede ijsbreker.

U gelooft dat u het kunt (persoonlijke effectiviteit)

Succesvolle ondernemers geloven dat ze hun doelen kunnen bereiken op eigen kracht. Ze geloven dat ze elke opdracht goed kunnen uitvoeren. Ze hebben zelfvertrouwen. Het gaat er niet om wat anderen denken.

Hoe krijgt u meer zelfvertrouwen?

  • Sta stil bij succesvolle ervaringen. En leer daarvan. Waarom ging een opdracht zo goed?
  • Denk aan uw sterke eigenschappen. Waarom kiest een opdrachtgever voor u? Breng uw sterke en zwakke punten in kaart door een SWOT-analyse te maken.
  • Begrijp dat uw fouten mag maken. U hoeft niet perfect te zijn. U hoeft niet alles onder controle te hebben. Een vergissing is menselijk.

U geeft niet op (doorzettingsvermogen)

Succesvolle ondernemers geven niet snel op. Zij hebben een groot doorzettingsvermogen en ze hebben een duidelijk doel voor ogen. Ze laten niet los voordat het doel is bereikt.

Hoe krijgt u een beter doorzettingsvermogen?

  • Leer beter omgaan met negatieve gedachtes. Denk u dat u iets niet kunt? Onderzoek dit dan goed. Klopt het dat u het niet kunt? En waarom kunt u het niet leren of doen? Is het zo erg als het niet lukt? Of lukt het misschien voor een deel? 
  • Benoem uw doelen en maak ze SMART. Weet u wat u wilt bereiken? Dan is het makkelijk om door te zetten.

U weet wat de klant wil (marktgericht)

Succesvolle ondernemers weten wat hun doelgroep wil. Ze weten ook heel goed wat hun concurrenten doen.

Hoe komt u daar achter?

  • Kijk op internet. Zoek op uw markt of product. Goede sites zijn bijvoorbeeld www.cbs.nl of www.imk.nl.
  • Ga eens langs bij verenigingen in uw branche.
  • Kijk naar trends en ontwikkelingen.
  • Vraag klanten wat ze van uw product vinden. Of vraag mensen wat ze van de producten van de concurrent vinden.
  • Vraag vrienden of deskundigen advies: hoe zouden zij de markt benaderen?

U bent creatief (creativiteit)

Succesvolle ondernemers stellen zich open voor hun omgeving. Zij kunnen ‘spelen’ met gedachten. Ze zien nieuwe mogelijkheden en proberen dingen uit. Ze kunnen problemen omzetten in nieuwe kansen. En ze durven risico's te nemen. Dat is creativiteit.

Iedereen is creatief. Maar bij de een komt het beter naar voren dan bij de ander. U kunt wel  leren om creatiever te worden. Op deze 4 manieren kunt u tot wel 10 keer creatiever worden:

  1. Onthoud ideeën die u te binnen schieten

    Creatieve mensen hebben geleerd om aandacht te besteden aan ideeën die bij ze opkomen. Ze hebben ook geleerd om ze te onthouden. Zorg daarom dat u altijd pen en papier bij de hand hebt. Of moderner: een handcomputer (PDA). U hoeft niet een heel verhaal te schrijven. U bent creatiever als u uw ideeën in een mind map zet.
  2. Daag uzelf uit

    Breng uzelf in een moeilijke situatie. Probeer iets te doen wat waarschijnlijk niet helemaal lukt. U daagt uzelf dan uit. De hersenen zoeken dan naar oplossingen die in andere situaties werkten. Zo kunt u creativiteit in een groep bevorderen door een open vraag te stellen.
  3. Verbreed uw kennis en vaardigheden

    Als u meer weet en kan, kunt u creatiever zijn. Verbreed dus uw kennis! Volg eens een cursus. Of lees een boek over een onderwerp waar u nog niets vanaf weet.
  4. Zoek prikkels
op
    Zet eens wat grappig speelgoed op uw bureau als u aan het werk bent. Luister naar andere muziek. Lees iedere dag een andere blog. Het is een grote bron van creativiteit.

U kunt zich makkelijk aanpassen (flexibiliteit)

Succesvolle ondernemers reageren makkelijk op veranderingen. Een klant wil bijvoorbeeld iets anders. Of er komen nieuwe concurrenten op de markt. Ze kijken wat deze kans of bedreiging betekent. Ze passen hun plan daarop aan. Dat heet flexibiliteit.

Hoe ontwikkelt u flexibiliteit?

  • Zoek nieuwe situaties op. En sta open voor veranderingen. Kijk naar de positieve kanten van deze veranderingen, ook al zijn deze voor u niet direct merkbaar.
  • Denk niet te snel dat u gelijk hebt. Sta ook open voor meningen of ideeën van anderen. Ga er niet meteen tegenin. Slaap er eerst een nachtje over.
  • Zoek niet alleen naar de voor- of nadelen die een verandering voor u persoonlijk opleveren. Kijk ook of de verandering goed is voor uw bedrijf.  
  • Hoe ging u vroeger om met veranderingen of situaties? Koos u makkelijk voor een andere aanpak? Of vond u dat moeilijk? Liet u anderen in hun waarde? Zocht u mee naar andere oplossingen? Bedenk hoe u deze situaties nu zou aanpakken. En welke houding u nu zou aannemen.
  • Hebt u het gevoel dat uw omgeving het niet met u eens is? Durf uw eigen mening dan opzij te zetten. Zeg bijvoorbeeld niet aan het einde van een lange discussie: “Ik vind toch dat we het zo moeten doen”. Zeg liever: “Hoe kunnen we samen tot een goede oplossing komen?”

U durft risico te nemen (risicobereidheid)

Succesvolle ondernemers storten zich met energie op nieuwe kansen. Met deze kansen hebben ze de mogelijkheid om iets te verbeteren. Daarbij durven ze risico te nemen.Ze kunnen omgaan met onzekerheid en vinden het niet erg om wat te verliezen.

Risico durven nemen is moeilijk aan te leren. U kunt wel een ‘risicoanalyse’ maken. Wat is uw doel? Wat zijn de risico’s? Welke risico’s zijn het belangrijkst? Lees meer op leren.nl over het maken van een risicoanalyse en het beheersen van risico’s.

 

Ga terug naar de overzichtspagina van eigen bedrijf starten.