U levert direct aan de consument

De eerste vraag is dan: wie is uw doelgroep? Bijvoorbeeld alleenstaanden, gezinnen of ouderen? Vervolgens kijkt u naar de kenmerken van deze doelgroep. Uit welk gebied komen uw klanten? Wat is hun leeftijd? Hoeveel geld hebben ze te besteden? Wat doen ze in hun vrije tijd?

Tip: bij het Centraal Bureau voor de Statistiek vindt u informatie over aantallen inwoners per wijk, buurt of stad. Of kijk op Funda voor informatie over bewoners van een wijk. Hoeveel mensen hebben een auto? Hoeveel mensen hebben een eigen huis? Ook uw gemeente kan u vaak meer informatie geven.

U levert via anderen aan de consument

Hoe levert u aan de klant? Doet u dat via winkels, restaurants, markthandelaren of groothandels? Dit zijn uw leveranciers, of tussenhandelaars. U kunt niet honderden leveranciers ontvangen. Daarom moet u goed kijken via welke leveranciers u uw product kunt verkopen.

Let op: u moet nu rekening houden met twee doelgroepen. Namelijk de tussenhandel en de eindconsument. U moet inspelen op de wensen van beide doelgroepen. Houd daar goed rekening mee. Breng in uw marktonderzoek beide doelgroepen goed in kaart.

U levert aan bedrijven

U levert direct aan bedrijven. Dat heet ook wel business to business. Hoe groot zijn de bedrijven? Op welke soort bedrijven richt u zich? Hoeveel mensen werken hier? Verzamel genoeg informatie.

Tijd om wat dieper op uw doelgroep in te gaan!

U weet nu wie uw doelgroep is. Nu kunt u hier wat beter naar kijken. Geef bijvoorbeeld een antwoord op de volgende vragen:

  • Hoeveel geld geeft uw doelgroep normaal uit?
  • Waaraan geven ze hun geld uit?
  • Waarom kopen zij iets wel of niet?
  • Wat vinden zij belangrijk aan een product of dienst?

Probeer zoveel mogelijk informatie te verzamelen. Dit kunt u later in uw marketingplan gebruiken.

Laat uw idee toetsen door een professional

Wilt u uw idee eens voorleggen aan een professional? Voordat u begint met uw marktonderzoek? Gebruik dan OndernemingsplanHulp.

 

Ga terug naar de overzichtspagina van eigen bedrijf starten.