Wie is uw concurrentie?

Om dat te bepalen, kunt u de volgende vragen beantwoorden:

  • Hoeveel concurrenten hebt u?
  • Wie zijn uw belangrijkste concurrenten?
  • Welke producten of diensten bieden uw concurrenten aan? En voor welke prijs?
  • Geven zij korting aan bepaalde klanten? Of werken zij bijvoorbeeld met stuntprijzen?
  • Wat is de omzet van uw concurrenten?
  • Hoe maken uw concurrenten reclame? Bijvoorbeeld in folders, met reclame op radio of tv of via een website? Houden ze regelmatig acties?

Kijk in het handelsregister voor meer informatie over bedrijven in uw branche.

Wat zijn de sterke en zwakke punten van uw concurrenten? 

De volgende stap is om dit in kaart te brengen. Vul daarvoor bijvoorbeeld de volgende tabel in:

 PrijsKwaliteitAssortimentLocatieServiceNaamsbekendheid
Fietsenwinkel A+++---++
Rijwielhandel B--++++---++
Fietsenmaker C+++++---
Uw eigen bedrijf+++++-+--

 

Uit dit voorbeeld blijkt dat uw bedrijf hoog scoort in prijs en kwaliteit. Maar uw naam is minder bekend. Nu weet u op welke punten u nog moet verbeteren. En op welke punten u een streepje voor hebt op uw concurrentie.

Laat uw idee toetsen door een professional

Wilt u uw idee eens voorleggen aan een professional? Voordat u begint met uw marktonderzoek? Gebruik dan OndernemingsplanHulp.

 

Ga terug naar de overzichtspagina van eigen bedrijf starten.