U weet nu meer over uw branche, klanten en concurrenten. Nu is het belangrijk om de trends en ontwikkelingen in de markt te onderzoeken. Hoe doet u dat?
Maak een analyse van uw omgeving
Beschrijf ontwikkelingen waar u mee te maken hebt, maar waar u zelf geen invloed op hebt. Ook uw concurrenten hebben hier geen invloed op.
Daarvoor beantwoordt u bijvoorbeeld de volgende vragen:
- Wat mag wel en niet? Welke wetten en regels gelden?
- Wat gebeurt er in de politiek?
- Wat gebeurt er in de samenleving (sociaal-culturele veranderingen)?
U noemt al deze ontwikkelingen. U geeft ook aan: is dit een kans? Of is dit juist een bedreiging? Daarnaast geeft u aan hoe u als bedrijf hierop reageert.
Laat uw idee toetsen door een professional
Wilt u uw idee eens voorleggen aan een professional? Voordat u begint met uw marktonderzoek? Gebruik dan OndernemingsplanHulp.
Bekijk meer tips over eigen bedrijf starten
Ga terug naar de overzichtspagina van eigen bedrijf starten.