Onderscheid
Laten we beginnen met de eerste term, onderscheid. Durf je te onderscheiden van de rest. Dat brengt je verder. Werkgevers zijn opzoek naar specialisten en mensen die duidelijke keuzes maken. Profileer je op een onderwerp dat je aanspreekt, op vaardigheden waar je goed in bent, en combineer deze. Laat zien dat jij de expert bent. En zet de kanalen in die je tot je beschikking hebt: herschrijf je Linkedin-profiel, ga via Twitter belangrijke mensen volgen op jouw vakgebied, schrijf een blog of geef een nieuwsbrief uit over jouw specialisme. Of neem een origineel filmpje op met je mobiel. Ben je bijvoorbeeld een timmerman? Onderscheid je dan door bewuste keuzes te maken. Voor bijvoorbeeld renovatie, nieuwbouw of kleine verbouwingen.

Netwerken
Netwerken hoort hier natuurlijk ook in het rijtje. 90% van de vacatures wordt via via ingevuld. Door onderdeel te worden van een beroepsnetwerk maak je meer kans. Ga zowel online als in persoon met mensen in gesprek. Stel vragen, toon interesse in de ander en help de ander waar mogelijk. Mensen waarderen het enorm als ze hun eigen verhaal kunnen vertellen en je ze helpt met bijvoorbeeld een contact of een tip. Verwacht daarbij niets van de ander terug. Dit komt vanzelf op het juiste moment. Als je niet kunt delen kun je ook niet vermenigvuldigen, luidt het spreekwoord. Dat is o zo waar in deze tijd!

Ondernemer
Vaste banen zijn er bijna niet meer. Organisaties willen flexibel zijn en werken in toenemende mate met flexibele krachten. Het is goed om hiervoor open te staan. Denk daarbij als een ondernemer. Pak veel aan! Krijg je een tijdelijke opdracht van twee maanden? Ga ervoor, want zo’n klus kan zomaar leiden tot een aanstelling voor zes maanden of langer. Door gebruik te maken van een payroll organisatie loop je daarbij geen risico je uitkering voor werkloosheid te verliezen.

Doorzetten
Een gemiddelde verkoper benadert 100 organisaties voor één order. Hetzelfde geldt helaas ook voor solliciteren. Je zult heel veel brieven moeten schrijven en gesprekken moeten voeren voor die ene baan. Laat je dus niet afschrikken en demotiveren door een afwijzing. Uiteindelijk brengt elke sollicitatie je dichter naar een baan. Doorzetten dus!

Lef
Tot slot moet je zorgen dat je op een positieve manier opvalt. Dat betekent: lef tonen en over  drempels heenstappen. Stap gewoon eens binnen bij organisaties en ga jezelf voorstellen, stuur een brief op het formaat van een auto, maak een filmpje van jezelf, doe een act op de markt, laat je zien op een positieve, originele manier!  Alles waarmee je mensen tot denken aanzet is goed. Je toont  niet alleen lef, maar laat tegelijkertijd zien dat je creatief bent, ondernemend, een doorzetter, onderscheidend en actief binnen een netwerk.