Bereid u goed voor: verzamel alle informatie die u nodig hebt

Waarom wilt u de baan graag? Wat zijn uw sterke punten? Waarom bent u geschikt voor de baan? Geef een antwoord op deze vragen. Doe dat vóórdat u begint met schrijven. Bekijk daarnaast de website van de organisatie. U weet dan goed bij wie u solliciteert.

Bel voor meer informatie: zorg dat uw naam blijft hangen

In een advertentie staat vaak een naam en telefoonnummer van iemand die u kunt bellen voor meer informatie. Doe dat. U komt zo meer over de functie te weten. Maar u zorgt er ook voor dat uw naam beter blijft hangen. De persoon die u spreekt, leest namelijk meestal ook de brieven.

Belt u voor meer informatie? Let dan op deze punten:

  • Schrijf minimaal twee vragen op die u wilt stellen. Hou het gesprek wel kort. Bel geen half uur.
  • Vraag altijd naar informatie die nog niet in de advertentie staat.
  • Zorg dat u de juiste contactpersoon te spreken krijgt.
  • Noem duidelijk uw naam en vertel kort waarom u belt.
  • Luister goed. Schrijf zo veel mogelijk op. Zodat u dit later in uw brief (of sollicitatiegesprek) kunt gebruiken.
  • Bedank de contactpersoon voor het gesprek. Vertel hem ook wanneer hij uw brief krijgt. Dat is het liefst binnen twee of drie dagen.
  • Verwijs in uw brief naar het gesprek en naar de contactpersoon.

Verkoop uzelf goed: uw brief moet overtuigen

Met een sollicitatiebrief probeert u zichzelf te 'verkopen'. Uw brief moet de lezer overtuigen van wat u kan. En waarom u de baan wilt. Zorg ook dat uw brief opvalt tussen alle andere brieven. De AIDA-formule kan u hierbij helpen. AIDA staat voor Attention, Interest, Desire, Action. Of: aandacht, interesse, verlangen, actie.

  1. Trek de aandacht
    In de eerste alinea wilt u de aandacht van de lezer trekken. Vermijd dus zinnen als:
    "Naar aanleiding van uw vacature in de Volkskrant van 3 juli 2006 solliciteer ik naar...".

    Beter is bijvoorbeeld: 
    “Dat is je op het lijf geschreven”, zo reageerde mijn omgeving op uw vacature op vacaturekrant.nl waarin u zoekt naar een projectmanager. Dat was ook precies mijn reactie! Ik vertel u daarom in deze brief graag wat ik kan betekenen voor uw bedrijf.”
  2. Wek interesse
    U hebt de aandacht getrokken. In de tweede alinea wilt u de verwachtingen waarmaken. Vertel wat u voor het bedrijf kan doen. En waarom u dat goed kan.
  3. Creëer verlangen
    In de derde alinea vertelt u wat u het bedrijf kunt bieden. Zodat zij naar u ‘verlangen’. Zet uw sterke eigenschappen om in voordelen voor het bedrijf.
  4. Zet aan tot actie
    De vierde is het slot van je brief. Hier zet u aan tot actie. Bijvoorbeeld:
    "Graag licht ik mijn motivatiebrief en cv verder toe in een gesprek."

Kijk hier voor voorbeeldbrieven

Hebt u vragen over uw sollicitatiebrief?

Onze jobcoach helpt u graag. Of meldt u aan voor het digitale platform Zekeraanhetwerk.nl.

 

Ga terug naar de overzichtspagina van werk vinden.