BGFO-begrippen voor veel betrokkenen nog abracadabra

Kernbegrip ‘Customer Agreed Remuneration’ doet geen lampje branden

OOSTERHOUT, 27 oktober 2009 – Tussenpersonen hebben nog relatief weinig kennis van de begrippen die essentieel zijn binnen het Besluit Gedragstoezicht Financiële Ondernemingen (ofwel BGFO 2). Dat blijkt uit een inventarisatie van verzekeringsmaatschappij Cardif, onderdeel van de groep BNP Paribas. Bijna de helft van de tussenpersonen kent niet de betekenis van belangrijke termen als CAR en inducementnorm. Dit is één van de redenen waarom Cardif de website http://www.opwegnaarbgfo2.nl in het leven geroepen heeft. Het platform biedt onder meer uitleg over de komende regels en begrippen.

Vanaf 1 januari 2010 wordt de nieuwe versie van het BGFO van kracht. Tot op heden is er in de branche nog relatief weinig concrete aandacht geweest voor de gevolgen die BGFO 2 met zich meebrengt in de dagelijkse adviespraktijk van het intermediair. Hoe gaat men werken als het gaat om beloning? En waaraan moet men dan voldoen?
Voordat een financieel adviseur antwoord kan geven op dit soort vragen, is het van belang om voldoende kennis te hebben van alle regels en begrippen. Het overgrote deel van de ondervraagden geeft aan termen als ‘provisietransparantieregel’ (91%), ‘directe beloning’ (85%) en ‘indirecte beloning’ (77%) wel te begrijpen. Als het gaat om de term ‘CAR’ (Customer Agreed Remuneration) zakt dit percentage echter naar 59% en slechts de helft van de tussenpersonen weet wat de inducementnorm inhoudt. Omdat al deze begrippen van essentieel belang zijn bij de voorbereiding op het BGFO 2, heeft Cardif op de website http://www.opwegnaarbgfo2.nl een woordenlijst opgenomen waar alle termen rondom de nieuwe wet eenvoudig uitgelegd worden.

“Het gaat natuurlijk niet zozeer om de begrippen zelf, maar om wat tussenpersonen ermee doen”, geeft Cees de Jong, managing director van Cardif aan. “Maar wij ontdekten bij veel betrokkenen een bepaalde terughoudendheid vanwege een gebrek aan kennis en dat is een gemiste kans. De regels vormen namelijk een uitgelezen kans om als adviseur je business model voor de toekomst te bepalen. Tussenpersonen moeten zich niet laten afschrikken door schijnbaar complexe terminologie, maar informatie inwinnen en proactief aan de slag gaan met de toepassing van de regels.”

BGFO-begrippen voor veel betrokkenen nog abracadabra

Contactgegevens



Telefoon: (0162) 486 000

Neem gratis contact met ons op Vragen?