Corona-update – uiteraard staat de veiligheid van onze medewerkers voorop, daarom werken veel van onze medewerkers thuis. Ook hebben wij op dit moment aangepaste openingstijden: van 10.00 uur tot 12.30 en van 13.30 tot 15.30 uur. Onze teams doen hun uiterste best om onze dienstverlening zo goed mogelijk voort te zetten zoals u dat van ons gewend bent. Maar het is mogelijk dat u langer in de wacht staat aan de telefoon. Kijk daarom eerst of uw vraag tussen de meest gestelde vragen staat. Staat uw vraag er niet tussen? Stuur dan een e-mail sturen naar info@bnpparibascardif.nl. Onze mailbox is namelijk vanuit huis beter beschikbaar. Wij doen al het mogelijke om uw aanvraag, vraag, wijziging of ander verzoek zo spoedig mogelijk te behandelen.

Sluiten

BGFO-begrippen voor veel betrokkenen nog abracadabra

Kernbegrip ‘Customer Agreed Remuneration’ doet geen lampje branden

OOSTERHOUT, 27 oktober 2009 – Tussenpersonen hebben nog relatief weinig kennis van de begrippen die essentieel zijn binnen het Besluit Gedragstoezicht Financiële Ondernemingen (ofwel BGFO 2). Dat blijkt uit een inventarisatie van verzekeringsmaatschappij Cardif, onderdeel van de groep BNP Paribas. Bijna de helft van de tussenpersonen kent niet de betekenis van belangrijke termen als CAR en inducementnorm. Dit is één van de redenen waarom Cardif de website http://www.opwegnaarbgfo2.nl in het leven geroepen heeft. Het platform biedt onder meer uitleg over de komende regels en begrippen.

Vanaf 1 januari 2010 wordt de nieuwe versie van het BGFO van kracht. Tot op heden is er in de branche nog relatief weinig concrete aandacht geweest voor de gevolgen die BGFO 2 met zich meebrengt in de dagelijkse adviespraktijk van het intermediair. Hoe gaat men werken als het gaat om beloning? En waaraan moet men dan voldoen?
Voordat een financieel adviseur antwoord kan geven op dit soort vragen, is het van belang om voldoende kennis te hebben van alle regels en begrippen. Het overgrote deel van de ondervraagden geeft aan termen als ‘provisietransparantieregel’ (91%), ‘directe beloning’ (85%) en ‘indirecte beloning’ (77%) wel te begrijpen. Als het gaat om de term ‘CAR’ (Customer Agreed Remuneration) zakt dit percentage echter naar 59% en slechts de helft van de tussenpersonen weet wat de inducementnorm inhoudt. Omdat al deze begrippen van essentieel belang zijn bij de voorbereiding op het BGFO 2, heeft Cardif op de website http://www.opwegnaarbgfo2.nl een woordenlijst opgenomen waar alle termen rondom de nieuwe wet eenvoudig uitgelegd worden.

“Het gaat natuurlijk niet zozeer om de begrippen zelf, maar om wat tussenpersonen ermee doen”, geeft Cees de Jong, managing director van Cardif aan. “Maar wij ontdekten bij veel betrokkenen een bepaalde terughoudendheid vanwege een gebrek aan kennis en dat is een gemiste kans. De regels vormen namelijk een uitgelezen kans om als adviseur je business model voor de toekomst te bepalen. Tussenpersonen moeten zich niet laten afschrikken door schijnbaar complexe terminologie, maar informatie inwinnen en proactief aan de slag gaan met de toepassing van de regels.”

BGFO-begrippen voor veel betrokkenen nog abracadabra

Contactgegevens



Telefoon: (0162) 486 000

Neem gratis contact met ons op Vragen?

Cookies

Als u cookies accepteert, kunt u onze website makkelijker gebruiken, vindt u sneller wat u zoekt en ziet u meer relevante informatie.

Wilt u cookies accepteren? Klik dan op 'Accepteren'. Wilt u dat niet? Klik dan op 'Enkel noodzakelijke cookies'.

Wilt u eerst meer lezen over cookies voordat u uw keuze maakt? Lees dan onze cookieverklaring.

Accepteren Enkel noodzakelijke cookies

Cookies