Meer aandacht voor risico’s in 2009

Tussenpersonen gaan klanten explicieter op risico’s rondom het hypotheekmoment wijzen

Volgens hypotheekadviseurs wordt het dit jaar belangrijker om klanten op risico’s te wijzen. Ze denken dan ook vaker andere verzekeringsproducten naast de hypotheek aan te gaan bieden.

Verzekeringsmaatschappij Cardif, onderdeel van de Groep BNP Paribas, legde in het kader van de software-update van WIL (Cardif’s totaalpakket voor Wonen, Inkomen en Leven) een aantal stellingen voor aan 110 hypotheekadviseurs. De antwoorden laten een overduidelijke focus op risico’s zien. Maar liefst 93 procent van de adviseurs is het eens met de stelling dat het in 2009 belangrijker wordt om klanten op risico’s te wijzen.

Aansluitend verwachten adviseurs die risico’s vaker af te gaan dekken met passende verzekeringen. Een grote meerderheid van 86 procent overweegt om komend jaar meer andere producten naast de hypotheek te gaan adviseren. De vaste lasten vormen een belangrijk aandachtspunt. Dit is duidelijk zichtbaar in het voornemen van maar liefst 72 procent van de adviseurs om meer hypotheekbescherming aan te gaan bieden.

“Gezien de huidige economische omstandigheden worden de risico’s van inkomensverlies door overlijden, arbeidsongeschiktheid en werkloosheid uiteraard alleen maar relevanter”, zegt Marton Hendriksen, divisiehoofd Marketing bij Cardif. “De AFM gaf afgelopen jaar al expliciet aan dat deze risico’s een vast onderdeel vormen van ieder goed hypotheekadvies. Het feit dat tussenpersonen dat zelf als een essentieel aandachtspunt zien, komt beslist ten goede aan de kwaliteit van het advies in belang van de consument.”

Contactgegevens



Telefoon: (0162) 486 000

Neem gratis contact met ons op Vragen?