Mond-tot-mondreclame cruciaal bij hypotheekadvies

Extern aangekochte leads minder populair

Hypotheekadviseurs in Nederland werven veruit het grootste deel van hun nieuwe klanten via-via. Ondanks de snel toegenomen online mogelijkheden voor lead-generatie en communicatie met potentiële klanten, blijft mond-tot-mondreclame de belangrijkste bron om nieuwe hypotheekklanten binnen te halen. Dit blijkt uit een rondvraag van verzekeringsmaatschappij Cardif onder 277 hypotheekadviseurs.

Cardif peilde onder aangesloten tussenpersonen op welke manieren zij momenteel nieuwe klanten werven. Maar liefst 164 van de 277 ondervraagde adviseurs (59 procent) geeft aan dat mond-tot-mondreclame hun belangrijkste lead generator is. Op grote afstand volgen de extern aangeleverde leads (14 procent) en de contacten die via makelaars aangedragen worden (11 procent). De eigen website brengt slechts 8 procent van de nieuwe klanten binnen en een nog kleiner deel (5 procent) is het resultaat van reclame-uitingen.

“Het belang van persoonlijke referenties maakt dat het volledige adviestraject, inclusief after-sales in dit kanaal cruciaal is en blijft”, aldus Evert Jan van Waveren, channelmanager hypotheekintermediair bij Cardif. “Als leverancier proberen wij op elk moment in het traject een actieve bijdrage te leveren aan de klanttevredenheid, waarbij snelheid en service voorop staan. Deze factoren zijn immers essentieel voor de continuïteit van de business van ons intermediair.”


“De totstandkoming van een lead is één ding, maar het is vervolgens ook interessant om te kijken naar de conversie van de leads”, zegt Ruud Dekker, directeur bij For All Finance, marketingbureau gespecialiseerd in financiële dienstverlening. “Het heeft weinig zin om veel energie te steken in leads die uiteindelijk niet tot resultaat leiden en ik denk dat, gemeten naar conversie, de score nog meer in het voordeel van mond-tot-mondreclame uitvalt.”

Contactgegevens



Telefoon: (0162) 486 000

Neem gratis contact met ons op Vragen?