Tijdelijke tegenslag?

Het geloof dat tegenslag tijdelijk is, wordt flink op de proef gesteld

Het gaat weer iets beter met het consumentenvertrouwen in Nederland. Uit de nieuwste cijfers van het CBS blijkt dat het consumentenvertrouwen met drie punten verbeterde en uitkomt op -41. We staan nog steeds diep in het rood, zo diep dat het zeer donker is, maar misschien is dit nieuws wel het begin van het einde.

Het nieuws stond de laatste weken vol met negatieve verhalen. Zo moeten steeds meer huiseigenaren hun huis gedwongen verkopen omdat ze de hypotheek niet meer kunnen betalen. Begin dit jaar liep de werkloosheid sterk op naar 7,5 procent van de beroepsbevolking. Eind februari liet het CBS weten dat het consumentenvertrouwen op een historisch dieptepunt was beland met -44 punten; het laagste punt sinds 1986.

De crisis sloeg nog nooit zo hard toe in het gezinsleven en het zorgde ervoor dat de Nederlander massaal de hand op de knip hield. Uit onderzoek van BNP Paribas Cardif onder ruim duizend respondenten bleek dat 1 op 8 Nederlanders een huwelijk uitstellen vanwege de crisis. Liefde wordt blijkbaar verdrongen door Nederlandse zuinigheid in economische crisistijd. Ook het boeken van verre vakanties en de aankoop van auto’s werd op de lange baan geschoven. Als gevolg van de crisis ervaren vier op de tien Nederlanders meer stress, zo blijkt uit de gegevens.

Het herstellen van het vertrouwen is natuurlijk ook lastig, vooral omdat Nederlanders al zo lang worden teleurgesteld door de economie. Het geloof dat tegenslag tijdelijk is, wordt dan ook flink op de proef gesteld. De drie punten zijn dus een aangename verrasing. Het wil echter niet zeggen dat we er al zijn, want de aankomende tijd gaat nog erg pittig worden. De woningmarkt zit nog steeds op slot en de verwachting is ook dat de werkloosheid niet snel zal afnemen. Maar het vertrouwen van consumenten dat deze dip slechts van tijdelijke aard is, zorgt er straks ook weer voor dat het optimisme op langere termijn veel krachtiger is.

Ook al is de lichte stijging van het consumentenvertrouwen slechts een klein lichtpuntje, het biedt op z’n minst de gelegenheid om vooruit te kijken. Want het voordeel van lastige periodes is dat ze het ultieme moment vormen om de toekomst eens vanuit een ander licht te bezien. Misschien zijn deze drie schamele punten wel het begin van een nieuwe stap voor veel mensen, en dan wordt zo’n statistiekje ineens een springplank.

Tijdelijke tegenslag?

Contactgegevens



Telefoon: (0162) 486 000

Gerelateerde artikelen

Neem gratis contact met ons op Vragen?