KLOKKENLUIDERSREGELING BNP PARIBAS CARDIF

Als u klant bent bij BNP Paribas Cardif en ontevreden bent of een klacht wilt melden, kunt u zich wenden tot uw gebruikelijke gesprekspartner of het daartoe bestemde klachtenformulier gebruiken.
 

BNP Paribas Cardif verbindt zich ertoe de wet- en regelgeving strikt na te leven en de regels in de Gedragscode van de Groep toe te passen.

De klokkenluidersregeling van BNP Paribas Cardif valt onder de verantwoordelijkheid van de afdeling Compliance.

Via het klokkenluidersplatform dat toegankelijk is vanaf deze pagina, kunt u een melding doen over een (vermoeden van) een misdaad of strafbaar feit, een bedreiging of een nadeel voor het algemeen belang, een schending of poging tot verzwijging van een schending van het toepasselijke en dwingende recht (wetten, verordeningen ...) of een schending van de Gedragscode van de Groep.

Onafhankelijke deskundigen (Referenten) behandelen meldingen vertrouwelijk en conform de regelgeving. Een melding indienen gebeurt anoniem of niet-anoniem. Voor een melding, klik hieronder op 'Ga naar het Klokkenluidersplatform'.

Klokkenluiders genieten bescherming tegen het risico op represailles zoals bepaald in de toepasselijke wetgeving.

Misbruik van de regeling kan de melder blootstellen aan sancties of vervolging. 

Ik erken dat ik de informatie over de klokkenluidersregeling van BNP Paribas Cardif en de bescherming van 
persoonsgegevens heb gelezen en begrepen.

Veelgestelde vragen

Wanneer doet u een melding?

Wanneer u reden hebt om aan te nemen dat de wet of de gedragscode van BNP Paribas werd geschonden of bij een bedreiging of nadeel voor het algemeen belang.

Wie kan een melding doen?

Dit systeem kan worden gebruikt door: medewerkers, stagiairs, uitzendkrachten, onderaannemers die werken aan projecten binnen BNP Paribas Cardif, sollicitanten, voormalige BNPPC-medewerkers, aandeelhouders en leden van de raad van bestuur, medecontractanten (bijvoorbeeld leveranciers) en hun onderaannemers.

Hoe doet u een melding?

Bent u een externe medewerker of derde gebruik het klokkenluidersplatform.
Bent u een interne medewerker, volg de link op de intranetpagina.

Kan mijn melding anoniem gebeuren?

Ja, de melding kan anoniem gebeuren. Toch raden wij aan om bepaalde informatie te verstrekken zodat de Referent contact met u kan opnemen.

Word ik op de hoogte gebracht van het gevolg dat aan mijn melding wordt gegeven?

Na ontvangst van de melding krijgt u een ontvangstbewijs. U kunt vragen krijgen om het onderzoek op de juiste manier uit te voeren. Na afloop van het onderzoek wordt u op de hoogte gebracht van de voortgang van de behandeling van uw melding.

Wordt de vertrouwelijkheid gegarandeerd?

Ja, de Referenten zijn opgeleid om meldingen vertrouwelijk te behandelen en ze nemen hiervoor passende maatregelen.

Zijn er externe kanalen?

Ja, er zijn externe kanalen waar u kunt melden. De voorkeur gaat uit om eerst bij BNP Paribas Cardif een vermoeden van een misstand te melden. Wij krijgen dan de kans om de melding meteen zelf op te pakken en een eventuele misstand zo snel mogelijk te beƫindigen en maatregelen te nemen om toekomstige misstanden te voorkomen. Eerst intern melden is echter niet verplicht. Als u, om welke reden dan ook, liever direct naar een extern meldpunt gaat, dan mag dat ook. U kunt met uw melding terecht bij een autoriteit die bevoegd is ten aanzien van het onderwerp van het vermoeden van een misstand, bijvoorbeeld een inspectiedienst of een toezichthouder. Als u ervoor kiest om direct extern te melden, geniet u (dezelfde) bescherming als bij een interne melding.

Voor het extern melden van een vermoeden van een misstand kunt u zich tot de volgende bevoegde autoriteiten wenden:

  • het Huis voor klokkenluiders (HvK):

         Ik vermoed een misstand | Huisvoorklokkenluiders.;

  • de Autoriteit Consument en Markt (ACM):

         Bescherming klokkenluiders | ACM.nl;

  • de Autoriteit FinanciĆ«le Markten (AFM):

         Bescherming klokkenluiders (afm.nl);

  • de Nederlandsche Bank N.V. (DNB):

         Contact en veelgestelde vragen (dnb.nl);

  • de Autoriteit persoonsgegevens (AP):

         Autoriteit Persoonsgegevens |;

  •  de Nederlandse Arbeidsinspectie (NLA):

         Home | Nederlandse Arbeidsinspectie (nlarbeidsinspectie.nl);

De bovengenoemde autoriteiten (niet limitatief) hebben allemaal een eigen terrein waarop zij bevoegd zijn de melding te onderzoeken. Als er geen specifieke toezichthouder bevoegd is, dan mag het Huis voor klokkenluiders onderzoek doen naar een melding.