Als adviseur wil je je klant zo goed mogelijk en passend adviseren. Je wilt je klant financieel gezond houden. Maar hoe doe je dat? Is dat de klant ontzorgen door een zo passend mogelijk hypotheekadvies te geven waardoor de maandlasten laag blijven? Of is het de juiste verzekering adviseren door te kijken wat er gebeurt wanneer iemand zijn baan kwijt raakt of langdurig ziek wordt? Eigenlijk is de vraag, hoe houd je de klant financieel vitaal? Nu en in de toekomst.

Ik denk dat financiële gezondheid samengaat met fysieke gezondheid. Want als er sprake is van geldproblemen dan ervaar je meer stress, wat ervoor zorgt dat je slechter slaapt en minder presteert. Want helaas is het nog steeds zo dat psychische klachten de nummer één oorzaak zijn van arbeidsongeschiktheid. Daarom is het belangrijk om het risico van langdurige ziekte mee te nemen in je advies. 

Als ik aan februari denk dan denk ik aan het hart. Voor de hand liggend komt dat door Valentijnsdag! Maar wist je dat hartaandoeningen in 4,5% van de gevallen de oorzaak van arbeidsongeschiktheid zijn?  Veel hart- en vaataandoeningen kan je voorkomen door bijvoorbeeld te stoppen met roken, voldoende te bewegen of te letten op je bloeddruk.  In mijn werk als productmanager zie ik  regelmatig statistieken voorbij komen waarin oorzaken van arbeidsongeschiktheid terugkomen, waardoor ik mij bewuster ben van deze risico’s. Maar ook als actief sporter en als schaatscoach ben ik mij er goed van bewust. 

Het monitoren van je hartslag is een onderdeel van weten hoe het ervoor staat met je conditie. Omdat ik veel sport krijg ik elke twee jaar een inspanningstest met bijbehorend hartfilmpje (ECG). Door die test weet ik hoe ik verantwoord kan sporten. Dit is een belangrijk meetinstrument dat ik ook verplicht stel aan de sporters die ik training geef. Meten is weten als het om je hart gaat! 

Als financieel adviseur kan je ook goed werken met het principe ‘voorkomen is beter dan genezen’. Jij als adviseur stuurt je klant een richting op met het advies wat gericht is op de situatie, wensen en behoeften van jouw specifieke klant. Want adviseren blijft maatwerk. Gelukkig zijn er genoeg oplossingen om de klant aan te bieden die passen bij zijn financiële situatie en waarmee je ook zijn fysieke vitaliteit in stand houdt! Dus werk vanuit je hart en maak samen met je klant de balans op! 

- Barend Princen, Marketing Productmanager