CLAIM INDIENEN: VEELGESTELDE VRAGEN

Contentverzamelaar

Ik ben het niet eens met het door het UWV bepaalde percentage arbeidsongeschiktheid. Wat kan ik doen?

Wij volgen het UWV bij de bepaling van het percentage arbeidsongeschiktheid. Bent u het niet eens met dit percentage? Dan kunt u een bezwaar indienen bij het UWV. Zo nodig kunt u ook bij hen in beroep gaan.

Ik ben het niet eens met de medische beoordeling van mijn claim. Wat kan ik doen?

Wij baseren ons medische oordeel op de medische informatie die wij krijgen van uw behandelend artsen. Bent u het niet eens met de beslissing over uw claim? Of is onze beslissing niet helemaal duidelijk voor u? Dan verzoeken wij u om uw vragen zoveel mogelijk per e-mail aan ons te sturen. U kunt uw vragen sturen naar: claims@bnpparibascardif.com. Bent u het na onze uitleg nog steeds niet eens met onze beslissing? Dan kunt u een klacht indienen bij ons Klachtenbureau. Wij vragen u om daarbij aan te geven waarom u het niet met ons eens bent. En welke oplossing u van ons verwacht. U kunt hiervoor een e-mail sturen naar: klachten@bnpparibascardif.com of gebruik maken van het klachtenformulier op onze website.

Wat gebeurt er als ik niet eerlijk ben geweest bij het indienen van een claim?

Vermoeden we dat u niet eerlijk bent geweest? Dan onderzoekt onze afdeling veiligheidszaken dat. Zij verzamelen alle feiten en kijken of er sprake is van fraude. Is dat zo? Dan nemen we hierover contact met u op. U mag hierop reageren. Op basis van uw reactie bepalen we of we maatregelen treffen. Hierover leest u meer in ons fraudebeleid.

Hoe lang duurt het voordat mijn claim is afgehandeld?

Bent u werkloos? Dan duurt het ongeveer 45 kalenderdagen voordat wij uw claim hebben afgehandeld.

De afhandeling van een claim in verband met overlijden duurt ongeveer 30 kalenderdagen.

Bent u arbeidsongeschikt? Dan duurt het ongeveer 90 dagen. Dit is wat langer, omdat we ook informatie vragen aan uw huisarts of specialist.

Zorg dat u alle formulieren helemaal hebt ingevuld en ondertekend. En dat u alle informatie meestuurt. Wij kunnen uw claim dan sneller behandelen.

Mijn claim is afgewezen. Ik ben het hier niet mee eens. Wat kan ik doen?

Bent u het niet eens met onze beslissing over uw claim? Of is onze beslissing niet helemaal duidelijk voor u? Dan kunt u de volgende stap(pen) ondernemen:

  1. U neemt contact op met de claimbehandelaar of afdeling Claims via 088-486 10 00. Zij zijn van maandag tot en met vrijdag tussen 9.00 uur en 16.00 uur te bereiken. Ook kunt u een e-mail sturen naar claims@bnpparibascardif.com. Of stuurt u een brief naar Postbus 4006, 4900 CA Oosterhout. De claimbehandelaar licht ons besluit graag verder toe.
  2. Bent u het nog steeds niet eens met onze beslissing? En kunt u dat motiveren? Dan kunt u een klacht bij ons indienen. Hoe u dat doet leest u op de pagina 'Stuur ons uw klacht'.
  3. Bent u het na de afhandeling van uw klacht nog steeds niet eens met onze beslissing? Dan kunt u uw klacht voorleggen aan het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (KiFiD). Zij beslissen dan of onze beoordeling correct is. Hieraan zijn geen kosten voor u verbonden.
Waarom houden jullie soms op een vervolguitkering meer premie in dan het percentage dat standaard is?

Wij mogen iedere maand maar een maximaal bedrag inhouden voor uw zorgpremie. Krijgt u meerdere uitkeringen in één keer? Dan houden we de zorgpremie die de Belastingdienst nog te goed heeft van de eerste uitkering, in op de vervolgbetalingen.

Waarom moet ik iedere maand betaalspecificaties of vervolgformulieren aanleveren?

Wij blijven graag op de hoogte van uw situatie. Daarom vragen wij om deze informatie. Hoe vaak u ons deze informatie geeft, hangt af van uw situatie. Soms mag u een vervolgformulier bijvoorbeeld om de drie of zes maanden naar ons sturen

Wanneer betalen jullie uit?

Wij keren altijd achteraf uit over de voorgaande periode. Betalingen worden iedere dag door ons verwerkt en klaargezet. De betalingen die klaarstaan worden verzameld en op twee vaste dagen in de week omgezet in één grote betaalopdracht. Dat is op maandag en woensdag. Dat noemen we onze betaaldagen. De volgende dag wordt deze verzamelopdracht naar de bank gestuurd. Dat is dus op dinsdag en donderdag. U ontvangt uw uitkering op de dag daarna, dus op woensdag of vrijdag. Dit betekent dus dat wij 2 betaaldagen per week hebben. Alle betaalopdrachten die tussendoor worden klaargezet voor een daaraan voorafgaande periode, worden pas uitgevoerd op de eerstvolgende betaaldag.

Ik heb meer uitkeringen in één keer gekregen. Waarom houden jullie zoveel belasting in?

Omdat u meer geld in één keer hebt gekregen, valt u in een hoger tarief voor de belasting. Lees meer op belastingdienst.nl. Kijk in de groene maandtabel.

Waarom houden jullie belasting in op mijn arbeidsongeschiktheidsuitkering?

Hebt u ervoor gekozen om de premie van de belasting af te trekken? Dan moeten wij loonbelasting en zorgpremies inhouden op uw uitkering.

Waar vind ik meer informatie over het fraudebeleid?

 

Meer informatie kunt u vinden op onze fraudebeleid pagina.

 

Ik heb schade door terrorisme. Ben ik daarvoor verzekerd?

Schade door terrorisme hebben wij zelf verzekerd bij de Nederlandse Herverzekeringsmaatschappij voor Terrorismeschade NHT. Dit noemen we terrorisme-risico. Daarmee bent u verzekerd voor:

  • terrorisme
  • kwaadwillige besmetting
  • preventieve maatregelen
  • voorbereiding van terrorisme, kwaadwillige besmetting en preventieve maatregelen

Hebt u op of na 1 januari 2012 premie betaald voor uw verzekering? En hebt u schade door terrorisme? Dan geldt het volgende:

  1. U bent alleen verzekerd voor dat wat de NHT verzekert. Dit betekent bijvoorbeeld dat u alleen een volledige uitkering krijgt als de NHT ons ook een volledige uitkering geeft.
  2. Hebben wij onze uitkering gekregen van de NHT? Dan betalen wij uw uitkering aan u. Misschien moet u daarom wat langer op uw uitkering wachten. 

Lees meer over uw terrorismedekking:

Lees meer over de NHT: www.terrorismeverzekerd.nl.

Hoe bereik ik de afdeling Claims?

U bereikt de afdeling Claims van maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 16.00 uur.

Telefoon: 088-486 10 00
Mail: claims@bnpparibascardif.com
Post: Postbus 4006, 4900 CA Oosterhout