Veelgestelde vragen
Hebt u een vraag? Dan is de kans groot dat u uw vraag op deze pagina terugvindt. Klik op een categorie hieronder.
Fiscale aftrekpost
U kunt uw premie als aftrekpost opgeven in de belastingaangifte. Staat op uw polisblad dat de premie van uw arbeidsongeschiktheidsdekking fiscaal aftrekbaar is? Dan kunt u dit bedrag opgeven als aftrekpost bij uw belastingaangifte. Het is mogelijk dat u teveel belasting hebt betaald en een deel terugkrijgt. Er zijn twee varianten:
- Hebt u de premie eenmalig betaald? De premie die u hebt betaald in een bepaald jaar is aftrekbaar in de aangifte van dat betreffende jaar.
- Betaalt u de premie maandelijks? De premie die u hebt betaald in een bepaald jaar is aftrekbaar in de aangifte van dat betreffende jaar. Zolang u de premie betaalt kunt u het bedrag wat u aan premie betaalt in een jaar opgeven aan de belastingdienst.
Ontvangt u van ons een uitkering?
Dan worden de uitkeringen belast. De belastingdienst ziet uw uitkering als een soort inkomen wat ze belasten. Voor meer informatie verwijzen u naar de categorie claims uit de FAQ.
U krijgt een gedeelte van de premie terug?
Stel dat uw polis tegen eenmalige premie voortijdig wordt beëindigd dan hebt u wellicht recht op een premieteruggave. Het bedrag dat u terugkrijgt aan premie moet u opgeven aan de belastingdienst. Voorbeeld: hebt u in 2011 een bedrag terug ontvangen? Dan moet u dit bedrag opgeven in de belastingaangifte van 2011.
Dat hangt af van uw situatie. Neem contact op met uw financieel adviseur.
Dat hangt af van de algemene verzekeringsvoorwaarden van uw verzekering. Soms krijgt u wel en soms krijgt u geen premie terug. Soms trekken we uw uitkering af van de premie die u terugkrijgt.
Nee. De uitkering die u ontvangt is ook belastingvrij.
U betaalt de premie gewoonlijk per maand. Wij schrijven de premie elke maand automatisch af van uw bankrekening (IBAN). Dat nummer hebt u ingevuld op het aanvraagformulier. U zorgt ervoor dat wij het bedrag altijd kunnen afschrijven.