Veelgestelde vragen
Hebt u een vraag? Dan is de kans groot dat u uw vraag op deze pagina terugvindt. Klik op een categorie hieronder.
U kunt de rekening op twee manieren naar ons sturen.
- Stuur een e-mail naar: info@bnpparibascardif.nl.
- Stuur een brief naar:
BNP Paribas Cardif
Cardif Contact Center
Postbus 4006
4900 CA Oosterhout
Zet op de rekening uw polisnummer of offertenummer. En uw rekeningnummer. Dan betalen wij u binnen zes weken.
Ja, bij beide wordt er een garantie afgegeven. Met beide garanties heeft de verkopende partij dezelfde zekerheid als de verkoop niet doorgaat. Alleen wordt een bankgarantie afgegeven door een bank en de Garantiestelling door bijvoorbeeld een verzekeraar.
Misschien is de e-mail bij uw ongewenste e-mail terecht gekomen. Zo niet, neem contact op met uw adviseur. Deze kan de e-mail opnieuw naar u toe sturen. U kunt ook contact opnemen met ons. Wij helpen u graag.
Het risico om arbeidsongeschikt te raken is bij het ene beroep hoger dan bij het andere. Daarom willen wij graag weten wat uw beroep is. Bij een klein aantal beroepen met een erg hoog risico op arbeidsongeschiktheid, kunt u de verzekering niet afsluiten. Zo kunnen wij de premie betaalbaar houden.
Doet u zwaar of gevaarlijk werk? Bijvoorbeeld:
- Werkt u in de agrarische sector? Bijvoorbeeld bij een land- of tuinbouwbedrijf of veehouder? (loonwerker, landarbeider, landbouwmachinebestuurder)
- Doet u ander zwaar werk? (stratenmaker, slachter, sloper, stucadoor, terrazzovloerenlegger)
- Doet u ander gevaarlijk werk? (boomrooier, sloper, steigerbouwer)
Werkt u op gevaarlijke plaatsen?
- Werkt u bijvoorbeeld op hoogte? Bijvoorbeeld op daken of aan gevels? (dakdekker, schoorsteenveger, gevelreiniger)
- Werkt u op of rond het water? Bijvoorbeeld onder water, in een haven, op een schip of een boorplatform op zee? (havenarbeider, schipper, visser, bergingswerker)
Bent u professioneel sporter of sportofficial (scheidsrechters e.d.)?
Als het antwoord op een van de vragen hierboven ja is, dan kunt u de verzekering niet aanvragen. We raden u aan contact op te nemen met uw adviseur.
Wij willen niet dat u achteraf teleurgesteld bent. Daarom vragen wij u om een aantal verklaringen af te leggen over onder andere uw werk en uw gezondheid. Doordat u nu de verklaring invult, hoeft u geen medische vragenlijst in te vullen. Zo kunnen we u sneller bevestigen dat u verzekerd bent.
Wij voeren na het afronden van de aanvraag enkele controles uit. U ontvangt daarna zo snel mogelijk bericht van ons. Hier hebben wij maximaal vier werkdagen voor nodig.
U verklaart dat u nog werkloos bent. En u moet aantonen dat u geen bijstandsuitkering krijgt. En dat uw inkomen niet boven het bijstandsniveau ligt. Wij kunnen u bijvoorbeeld vragen om uw inkomensoverzicht van het UWV.
De contractduur is 12 maanden. We verlengen uw verzekering automatisch tot uiterlijk de datum einde hypotheek/bereiken eindleeftijd (dit is de datum tot wanneer wij uw verzekering maximaal verlengen).
Minimaal twee maanden voor de contractvervaldatum krijgt u een nieuwe polis waarin uw premie en voorwaarden staan. Zo hebt u een verzekering die past bij uw persoonlijke situatie.
U kunt de verzekering maandelijks opzeggen met een opzegtermijn van één maand.
Dit is de datum tot wanneer wij uw verzekering maximaal verlengen. Dit wordt bepaald door:
- de einddatum van uw hypotheek, of als dat eerder is
- de datum waarop u de AOW-leeftijd bereikt, of als dat eerder is
- de datum waarop u de maximale eindleeftijd hebt bereikt die wij kunnen accepteren, of
- een eerdere datum als u hierna geen uitkering meer nodig hebt.
Deze datum staat op uw aanvraagformulier en op uw polisblad.
U kunt een eerdere datum kiezen. Wij beoordelen of de datum bij uw beroep mogelijk is. De datum einde hypotheek/bereiken eindleeftijd ligt in ieder geval minimaal 60 maanden (5 jaar) en maximaal 360 maanden (30 jaar) na de ingangsdatum van uw eerste contract.
Hieronder leggen wij uit hoe wij bepalen wat uw inkomen is. In de Algemene Verzekeringsvoorwaarden van de Hypotheek Opvang Polis onder de 'Bijzondere bepalingen voor arbeidsongeschiktheid' in het artikel 'Hoe hoog is mijn uitkering?' verwijzen wij naar deze uitleg.
Bent u zelfstandig ondernemer?
Of oefent u een zelfstandig beroep uit? Dan bestaat uw inkomen uit:
- de belastbare winst uit onderneming, en
- het belastbare resultaat uit overige werkzaamheden, zoals het staat beschreven in de Wet Inkomstenbelasting 2001. Het gaat om de belastbare winst vóór ondernemersaftrek en MKB-winstvrijstellingen. We kijken wat er staat in uw belastingaangifte en/of de jaarcijfers van uw bedrijf.
Bent u directeur-grootaandeelhouder?
Dan bestaat uw inkomen uit het belastbare loon van de directeur-grootaandeelhouder, zoals bedoeld in de Wet Inkomstenbelasting 2001. Het deel van de belastbare winst van de besloten vennootschap dat aan u als directeur-grootaandeelhouder is toe te rekenen, tellen we daarbij op. Of als het een verlies is, dan trekken we het deel dat aan u als directeur-grootaandeelhouder is toe te rekenen, ervan af. We kijken wat er staat in uw belastingaangifte en/of uw jaaropgave. En we kijken naar de jaarcijfers van de besloten vennootschap(pen).
Wij gaan uit van uw gemiddelde inkomen
Daarvoor kijken we naar de drie kalenderjaren direct voorafgaand aan het moment waarop we het vaststellen. We berekenen het totaal aan inkomen dat u in die periode heeft verdiend. En dat delen we door drie.
- Bent u arbeidsongeschikt? Dan kijken we naar de drie kalenderjaren voorafgaand aan het kalenderjaar waarin u arbeidsongeschikt werd.
- Gaat het om het vaststellen van uw maximale te verzekeren bedrag op een bepaald moment? Dan kijken we naar de drie kalenderjaren voorafgaand aan dat moment. Bent u korter dan drie jaar als zelfstandige werkzaam? Dan kijken we ook naar ander inkomen dat u in de drie voorgaande jaren had, bijvoorbeeld uw inkomen uit loondienst. U kunt niet meer dan 80% van uw gemiddelde inkomen verzekeren.
Het UWV bepaalt of u een WW-uitkering krijgt. Het UWV is de uitkeringsinstantie van de overheid. Krijgt u een WW-uitkering van het UWV? En voldoet u aan de algemene verzekeringsvoorwaarden? Dan komt u in aanmerking voor een uitkering van ons. Kennen we de uitkering toe? Dan hebt u recht op de uitkering vanaf de eerste dag dat u een WW-uitkering krijgt van het UWV. We betalen de uitkering nadat u één maand WW-uitkering van het UWV hebt ontvangen en daarvan de betaalspecificaties aan ons hebt laten zien.
Bij werkloosheid keren we maximaal 60 maanden uit voor al uw contracten samen.
Ja, dat kan. Hebt u tijdens de looptijd van de Garantiestelling meer tijd nodig? Bijvoorbeeld door vertraging met de bouw. Dan kunt u de Garantiestelling kosteloos tot een jaar verlengen. Hier kan uw adviseur u mee helpen.
Nee, voor het afsluiten van een Garantiestelling kunt u contact opnemen met uw adviseur.
Nee, de verzekering wordt (jaarlijks) automatisch verlengd tot maximaal de datum einde hypotheek/bereiken eindleeftijd. Deze datum staat op het polisblad.
In de eigen risicoperiode bent u al wel arbeidsongeschikt, maar ontvangt u nog geen uitkering van ons. De duur van deze periode hebt u gekozen toen u de verzekering afsloot. U vindt uw eigen risicoperiode terug op uw polisblad.
Misschien is de e-mail bij uw ongewenste e-mail terecht gekomen. Zo niet, klik op de link in de e-mail die u hebt ontvangen. Onder het veld waar u het wachtwoord kunt invullen staat de knop: ‘nieuw wachtwoord aanvragen’. U ontvangt dan een e-mail met een nieuw wachtwoord.
Nee, u moet de verklaring in één keer volledig afronden. Als u de verklaring niet in één keer volledig afrondt, kunt u de eerder toegestuurde link en wachtwoord opnieuw gebruiken.
Als u een WIA-uitkering van het UWV krijgt. Zodra u weet dat u in aanmerking komt voor een WIA-uitkering, laat u dit aan ons weten. Zodat u zo snel mogelijk van ons een uitkering ontvangt. Let op: uw verzoek om een uitkering moet uiterlijk drie jaar na de eerste dag waarop u recht hebt op een WIA-uitkering bij ons binnen zijn. Daarmee voorkomt u dat u geen uitkering krijgt.
Neem gerust contact met ons op. We kijken graag wat we voor u kunnen doen.
U kunt uw vragen op twee manieren stellen:
1) Bij uw financieel adviseur. Zij hebben destijds de verzekering geadviseerd. En kunnen u precies vertellen wat de verzekering voor u doet.
2) U kunt uw vraag via ons contactformulier stellen. Binnen twee werkdagen krijgt u van ons een antwoord. U kiest zelf of u dat per mail of per telefoon wilt.
In het document ‘Hoe gaan wij om met bestaande aandoeningen’ vindt u hier meer informatie over. Ook leest u hier een aantal voorbeelden.
Voordat u een Hypotheek Opvang Polis afsloot, hebt u een gezondheidsverklaring ingevuld. Als wij een medische aandoening niet konden meeverzekeren, dan ziet u dit in een clausule op uw polisblad.
U leest meer over uitsluitingen in artikel 7, 27 en 35 van onze algemene verzekeringsvoorwaarden.
Nee, alleen als de verkopende partij vraagt om een waarborgsom. Meestal wordt er om 10% van de verkoopprijs gevraagd. Hiervoor kan eigen geld gebruikt worden, een Garantiestelling of een bankgarantie.
De periode waarvoor u een Garantiestelling nodig hebt staat beschreven in uw koopovereenkomst. U vraagt de Garantiestelling aan tot een maand na de afgesproken passeerdatum van de hypotheek. Hebt u meer tijd nodig? Neem dan contact met ons op met uw adviseur.
De inloopperiode is de periode direct nadat uw adviseur de aanvraag heeft verstuurd. U bent dan nog niet verzekerd. De inloopperiode voor arbeidsongeschiktheid is drie maanden. Krijgt u tijdens deze periode een aandoening of een ongeval? En wordt u daardoor arbeidsongeschikt? Dan krijgt u geen uitkering. Is de eerste verzekering al gestart? Dan bent u wel verzekerd als u arbeidsongeschikt wordt door een ongeval.
De maand waarin uw WIA-uitkering start, bepaalt de hoogte van de uitkering. Deze kunt u aflezen in het uitkeringsschema. Het uitkeringsbedrag gaat rechtstreeks naar uw geldverstrekker. Dit doen wij onder vermelding van uw naam en het hypotheeknummer. We spreken met uw geldverstrekker af hoe we de uitkering precies betalen.
De geldverstrekker gebruikt de uitkering om af te lossen op uw hypotheek. Hij mag de uitkering ook geheel of gedeeltelijk gebruiken om de maandelijkse last van uw hypotheek te betalen. Maar de geldverstrekker mag dat alleen in overleg met u en na goedkeuring door u.
Brengt de geldverstrekker een vergoeding voor vervroegde aflossing op uw hypotheek in rekening? En kunt u dit aantonen? Dan wordt alleen het deel van de uitkering dat zonder vergoeding afgelost mag worden uitgekeerd aan de geldverstrekker. Het resterende bedrag wordt dan direct aan u uitgekeerd.
In de volgende situaties keren wij een lager bedrag uit. Wij betalen dan geen premie terug.
- Wij kijken naar uw hypotheekschuld op de eerste dag waarop u recht hebt op een WIA-uitkering. Is de hoogte van uw hypotheekschuld op die dag een lager bedrag dan het bedrag dat in het uitkeringsschema staat? Dan krijgt u dit lagere bedrag.
- Is de geldverstrekker niet de eerste begunstigde? U hebt dan iemand anders als begunstigde aangewezen. Dan verlagen wij uw uitkering met 50%. Dit doen wij omdat de verzekering bedoeld is om uw hypotheek af te lossen bij de geldverstrekker.
Nee, u kunt dit niet zelf wijzigen. Hebt u iets verkeerd ingevuld? Neem dan contact met ons op. Ons telefoonnummer is 088-486 10 00. Per e-mail bereikt u ons via info@bnpparibascardif.nl. Wij helpen u graag.
Hebt u een e-mail van ons niet ontvangen? Neem contact met ons op. Ons telefoonnummer is 088-486 10 00. Per e-mail bereikt u ons via info@bnpparibascardif.nl. Wij sturen de e-mail of documenten graag naar u toe.
Kunt u uw beroep niet direct vinden? Probeer dan eens een andere omschrijving. Er zijn bijvoorbeeld administratieve beroepen bekend onder verschillende namen. Of als u een beroep als assistent, junior of in opleiding uitoefent, dan kunt u het algemene beroep kiezen. Voor ons maakt de precieze naam niet uit.
Komt u er niet uit? Neemt u dan contact met ons op. Ons telefoonnummer is 088-486 10 00. Per e-mail bereikt u ons via info@bnpparibascardif.nl.
Staat uw bank er niet tussen? Vraag dan uw adviseur of hij/zij een nieuw ondertekenverzoek wil versturen via een SMS-code. Via een SMS-code is controle via een bank niet nodig.
Staat uw bank er niet tussen? Vraag dan uw adviseur of hij/zij een nieuw ondertekenverzoek wil versturen via een SMS-code. Via een SMS-code is controle via een bank niet nodig.
Wij controleren via iDIN uw persoonsgegevens bij uw bank. Hiervoor wordt uw bank-app geopend. U geeft uw bank bij deze transactie alleen opdracht om uw identiteit aan ons te bevestigen.
U kunt bij de partij die de het ondertekenverzoek naar uw klant verstuurt, vragen een nieuw ondertekenverzoek te sturen. Dit kan ook met een SMS-code. Via een SMS-code is controle via een bank niet nodig.
Als de bank waar uw klant bankiert geen gebruik maakt van iDIN dan kan uw klant het ondertekenverzoek niet ondertekenen. U kunt bij de partij die de het ondertekenverzoek naar uw klant verstuurt, vragen een nieuw ondertekenverzoek te sturen. Zij kunnen een nieuw ondertekenverzoek sturen via een SMS-code. Via een SMS-code is controle via een bank niet nodig.
U ontvangt via een SMS-bericht een code die u nodig hebt om het ondertekenverzoek voor uw Garantiestelling te openen. U ontvangt de code op het mobiele nummer dat u aan de adviseur hebt doorgegeven.
Lukt het niet om de Garantiestelling te ondertekenen? Neem dan contact op met ons. Ons telefoonnummer is 088-486 10 00. U kunt ook een e-mail sturen naar: info@bnpparibascardif.nl.
Nee, er wordt geen geld van uw bankrekening afgeschreven. Wij controleren alleen uw persoonsgegevens, zodat wij zeker weten dat u degene bent die de Garantiestelling aanvraagt. Bij het passeren van de woning neemt de notaris de betaling van de nota mee in de eindafrekening. Tot die tijd hoeft u niets te doen.
Is de aanvraag Garantiestelling niet juist of niet compleet? Stuur dan uw verzoek met de juiste informatie via e-mail naar uw adviseur of naar ons toe. Ons e-mailadres is: info@bnpparibascardif.nl
Ja, u vraagt de Garantiestelling samen aan. U krijgt dan ook twee ondertekenverzoeken op hetzelfde e-mailadres. U en uw partner dienen beiden de aanvraag te ondertekenen.
Als u samen een Garantiestelling aanvraagt ontvangt u per persoon een ondertekenverzoek. Wij sturen dit naar de door u opgegeven e-mailadressen. Mist u een ondertekenverzoek? Neem dan contact op met ons. Ons telefoonnummer is 088-486 10 00. U kunt ook een e-mail sturen naar: info@bnpparibascardif.nl.
Als de aankoop van de woning niet doorgaat, kan de verkopende partij een beroep doen op de Garantiestelling. Dit gebeurt in een paar stappen:
-
De notaris roept de Garantiestelling schriftelijk bij ons in.
-
Wij keren gelijk uit aan de notaris.
-
De notaris controleert of de verkoper recht heeft op het garantiebedrag.
-
Is dit het geval? Dan keert de notaris het garantiebedrag uit aan de verkopende partij.
-
Vervolgens betaalt de koper (uw klant) het garantiebedrag binnen dertig dagen aan ons terug. Dit noemen wij contragarantie.
-
Aanneemsommen voor het (ver)bouwen van een woning.
-
Losse garages die niet aan het pand vastzitten.
-
Panden zonder permanente woonbestemming. Zoals winkels/kantoren, recreatiewoningen.
-
Woonboten.
-
Een woning die gebouwd wordt in een Collectief Particulier Opdrachtgeverschap.
-
Een zelfbouwproject waarbij de grond en de woning los van elkaar wordt gekocht (de woning maakt geen deel uit van een bouwproject).
Met de Garantiestelling weet de koper (uw klant) zeker dat wij het bedrag voorschieten dat de verkoper aan de koper (uw klant) vraagt als garantiebedrag uit de koopovereenkomst.
Dit doen wij als de koop van de woning niet doorgaat en de notaris hierom vraagt. Normaal betaalt de koper (uw klant) dit aan ons terug, maar als er voor optionele dekking Overlijden is gekozen, hoeft de koper (uw klant) in sommige situaties niets terug te betalen.
-
Kopers van een woning of grond in Nederland.
-
Kopers van minimaal 18 jaar oud.
-
De kopers wonen in Nederland, België, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Spanje, Oostenrijk, Zwitserland, Luxemburg, Denemarken, Zweden, Noorwegen of Finland.
Uw klant kan een Garantiestelling alleen afsluiten voor het kopen van een woning of grond. Met als doel permanente bewoning. Dit mag een bestaande woning zijn, maar ook een nieuwbouwwoning.
Uw klant betaalt de premie voor de Garantiestelling meestal via de notaris bij het passeren van de hypotheekakte. Wordt de premie niet meegenomen bij het passeren van de hypotheek? Dan betaalt uw klant de premie rechtstreeks aan ons.